Informare privind măsuri preventive în piețe agroalimentare și unități de vânzare cu amănuntul

INFORMARE

privind recomandări referitoare la aplicarea unor măsuri suplimentare pentru reducerea riscului de contaminare cu COVID-19 la nivelul unităților de vânzare cu amănuntul înregistrate sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor în incinta cărora au acces consumatorii , precum și la nivelul piețelor agroalimentare

 

  1. RECOMANDĂRI PRIVIND PERSONALUL LUCRĂTOR Pentru a preveni răspândirea COVID-19, personalul angajat trebuie să mențină permanent distanța socială recomandată de minim 1.5 metri față de ceilalți angajați, dar și de cumpărători, distanță stabilită de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență ( CNSSU).                                       Operatorul din domeniul alimentar trebuie să identifice șă să implementeze unele măsuri operaționale, pentru a face posibilă interacțiunea cât mai redusă între personalul angajat al unității dar și între personalul amngajat și cumpărători ( ex.grafic de utilșizare a vesrtiarelor destinate personalului angajat, astfel încât să se evite interacțiunea între angajati, dezinfectare avestiarelor, limitarea accesului cumparatorilor la nivelul unor raioane pe perioada in care se face reaprovizionare cu alimente, inchiderea temporara a magazinului pentru realizarea operatiunilor de dezinfectie, dotarea spatiilor in care se efectueaza plata produselor alimentare cu mijloace de limitare a contactului personalului cu clientii -geamuri /panouri transparente, etc.)  Monitorizarea permanenta de catre opertorul din domeniul alimentar a starii de sanatate a personalululi angajat care isi desfasoara activitatea la nivelul unitatilor de vanzare cu amanuntul si interzicerea desfasurarii activitatii pentru acele persoane care au simptome asemanatoare cu COVID-19.Personalul angajat trebuie sa se spele pe maini inainte de :

    a incepe munca, dupa stranutul sau suflarea nasului, inainte de manipularea mancarii gatite sau a preparatelor gata de consum, dupa manipularea sau pregatirea alimentelor crude, dupa manipularea deseurilor si dupa realizarea operatiunilor de igienizare, dupa folosirea toaletei , dupa ce a mancat , baut sau fumat , dupa manipularea banilor, dupa scoatrea manusilor de protectie, si , in general, in mod regulat (conform Anexelor 1 si 2);                                                                   Personalul angajat trebuie sa evite contactul cu persoane care prezinta simptome ale bolilor respiratorii, cum ar fi tuse si stranut, etc.Personalul care manipuleaza produsele alimentare si care utilizeaza manusi de protectie trebuie sa se asigure ca acestea sunt schimbate frecvent si ca mainile sunt spalate inainte de a pune manusile, intre schimbarea manusilor si dupa indepartarea acestora;

    spalarea mainilor este necesara chiar si atunci cand se utilizeaza manusi , deoarece manusile contaminare pot raspuindi germeni pe maini cand acestea sunt indepartate;manusile de protectie trebuie schimbate dupa desfasurarea altor activitati cum ar fi deschiderea/inchiderea usilor cu mana, golirea cosurilor, manipularea banilor, etc

    personalul care manipuleaza produse alimentare trebuie sa poarte un echipament de protectie corespunzator compus din halat de culoare dechisa, boneta, masca de protectie, pantaloni si incaltaminte adecvata, ce trebuie mentinute intr-o stare de igiena corespunzatoare.                                                                        II. RECOMANDARI PRIVIND ACCESUL CONSUMATORILOR IN UNITATILE DE VANZARE CU AMANUNTUL

    • Accesul consumatorilor in unitatile de vanzare cu amanuntul trebuie sa se realizeze intr-un numar limitat , astfel incat sa poata fi respectata distanta sociala recomandata de minim 1,5 m intre consumatori si intre vanzatori, stabilita de Comitetul National pentru Situatii Speciale de Urgenta(CNSSU).
    • Pentru respectarea acestei dispozitii , la nivelul fiecarei unitati de vanzare cu amanuntul vor fi postate afise informative pentru consumatori, se va desemna personalul responsabil pentru supravegherea respectarii acestor dispozitii, sau vor fi realizate avertismente/anunturi audio in mod repetat, prin care se informeaza cu privire la masurile generale de preventie, inclusiv pentru situatiile in care acestia prezinta semne clinice reprezentate de tuse, stranut, febra, etc.
    • Consumatorii care intra in spatiile din unitatile de vanzare a alimentelor trebuie sa utilizeze mijloacele de dezinfectie amplasate la nivelul intrarilor conform indicatiilor din partea unitatii.
    • De asemenea, consumatorii trebuie sa fie informati si asupra necesitatii ca in incinta unitatilor de vanzare cu amanuntul , pe cat posibil , sa nu intre in contact direct cu alte persoane , iar consuml produselor alimentare in incinta acestor unitati sa fie interzis.
    • In cazul in care, ca urmare a controalelor propriii ale unitatii sunt identificate persoane/consumatori care in mod evident nu respecta regulile minime de igiena sau distanta sociala minima recomandata trebuie sa fie dispuse masuri de atentionare , iar in cazul in care acestia nu se conformeaza, se poate dispune masura excluderii din unitate.III.RECOMANDARI PRIVIND IMPLEMENTAREA PLANULUI DE CURATARE SI DEZINFECTIE IN UNITATILE DE VANZARE CU AMANUNTUL IN INCINTA CARORA CONSUMATORII AU ACCES

      Echipamentele si ustensilele trebuie curatate si dezinfectate ori de cate ori este nevoie, utilizand produse/substante printr-o modalitate ce asigura realizarea unei igienizari si dezinfectii corespunzatoare.

      Unitatile de vanzare cu amanuntul vor aplica masuri corespunzatoare privind curatarea si dezinfectia spatiilor , echipamentelor si ustensilelor astfel incat sa se previna contaminarea alimentelor (de exemplu prin apa, lichidele folosite la spalare sau prin solutiile de dezinfectare).

      Produsele folosite la curatare si dezinfectie trebuie sa corespunda utilizarii preconizate-respectiv sa aiba un efect virulicid si folosite in conformitate cu instructiunile producatorului.Acestea trebuie sa fie identificate in mod corespunzator, depozitate in afara zonelor de preparare a alimentelor si utizate de o maniera care nu permite contaminarea alimentelor.Lista publica a acestor produse poate fi consultata la adresa http://www.ms.ro/2017/01/17/registrul-national-al-produselor-boicide/ la rubrica TP3 si PTP4.Acțiunile de curățare/dezinfecție în unitățile de vânzare cu amănuntul se realizează în mod obligatoriu de cel puțin două ori pe zi, cu un interval de cal puțin 4 ore între două operațiuni, la nivelul pardoselilor, holurilor și ușilor de acces, vitrinelor, căsuțelor de păstrare a obiectelor înainte de a intra în unitate, coșurilor de cumpărături, etc. cu care consumatorii pot veni în contact.                                                                                        O atenție deosebită se va acorda dezinfecției coșurilor/cărucioarelor utilizate de consumatori pentru transportul alimentelor în interiorul și exteriorul unității, fiind necesar ca acestea să fie aspersate la un interval de cel puțin două ore cu o soluție pulverizată ăe întreaga suprafață a acestora, într-un spațiu/zonă separată față de zonele de vânzare a alimentelor.

      Echipamentele și instrumentele folosite la curățare și dezinfecție trebuie păstrate separat pentru a preveni contaminarea alimentelor, ustensilelor și hainelor personalului.

      De asemenea, vestiarele și toaletele utilizate de personalul lucrător trebuie menținute curate/dezinfectate în permanență.

      Echipamentele de protecție a personalului folosite la curățarea vestiarelor și toaletelor trebuie utilizat doar în acest scop.La nivelul căilor de acces în unitățile de vânzare cu amănuntul frecventate de un număr semnificativ de persoane ( supermarket-uri, hipermarket-uri etc.) este necesară amplasarea tăvilor impregnate cu substanțe dezinfectante pentru încălțăminte, precum și a soluțiilor de dezinfecție a mâinilor, pentru consumatori, în dreptul cărora să fie afișate informații referitoare la modalitatea și obligativitatea de utilizare a acestora.

      Unitatea trebuie să întreprindă permanent măsuri de verificare a respectării acestor reguli pe întreaga perioadă a menținerii stării de urgență.IV.MĂSURI SUPLIMENTRE RECOMANDATE A FI DISPUSE LA NIVELUL PIEȚELOR AGROALIMANTARE.

      Administratorii piețelor agroalimentare trebuie să i măsurile necesare asigurării unui flux de personal optim prin care să se asigure respectarea distanței sociale recomandate, de minim 1,5 metri între cumpărători, dar și între cumpărători și comercianți stabilită de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență ( CNSSU).

      De asemenea aceștia trebuie să se asigure de faptul că sunt efectuate cu frecvență adecvată ( cel puțin 1 dată pe zi) acțiuni de curățare/dezinfecție a pieței, la nivelul pardoselilor, ușilor de acces, dispozitivelor de expunere a mărfii (tarabelor), cu care consumatorii și comercianții pot veni în contact.

      Administratorii piețelor precum și producătorii agricoli/vânzătorii din cadrul acestor piețe trebuie să se asigure că sunt respectate regulile generale de igienă și personalul dispune de mijloace de protecție adecvată precum mănuși sau  mască de protecție (după caz).

      La nivelul  piețelor agroalimantare frecventate de un număr semnificativ de persoane, este necesară amplasarea tăvilor impregnate cu substanțe dezinfectante pentru încălțăminte, precum și a soluțiilor de dezinfecție a mâinilor, pentru consumatori, în dreptul cărora   să fie afișate informații referitoare la modalitatea și obligativitatea de utilizare a acestora.

      De asemenea se recomandă ca zonele de intrare în piețele agroalimentare să fie separate de zonele de ieșire.

      Director Executiv,

      Dr. Agud Viorel